ne-fer Yönetici
| Konu: MONTESSORİ PROGRAMI 26th Mart 2010, 20:59 | |
| MONTESSORİ PROGRAMI Montessori programı (2 1/2 -6 yaş) öz güven, inisiyatif, ne istediğini bilme ve uygulama, bağımsızlık, konsantrasyon, düzenlilik, yardımlaşma ve başkalarına karşı saygıyı yerleştirme ve geliştirme üzerine hazırlanmıştır. Dr. Montessori bir insanın başka bir insan tarafından eğitilebileceğine inanmamaktadır. Birey bu işi ancak kendisi yapabilir. Gerçek bir eğitim verilen birey, sınıfta geçirdiği uzun saatlerden sonra da öğrenmeye devam eder, çünkü birey doğal bir merak ve öğrenme arzusuyla motive edilmiştir. Bu yüzden Dr.Montessori, 2 1/2 -6 yaş, çocuğuna verilecek eğitimin , çocuğun beynini direkt olarak bilgi ile doldurmak yerine,çocuğun doğasında var olan öğrenme isteğini gerçekleştirecek bir programa yönelik bir eğitim olduğunu anlamıştır. Montessori sınıflarında yukarıda saydığımız amaçlara iki türlü ulaşılır;birinci olarak zorlama yerine çocuğun öğrenme zevkini kendisinin yaşaması,ikinci olarak da çocuğun öğrenme mekanizmasının mükemmelleştirmeye yardımcı olmak.Yetişkinler için sıradan olan bulaşık yıkama, sebze doğrama, ayakkabı cilalama gibi olaylar küçük çocukların gözünde yapılabilecek önemli görevler arasındadır. Taklit etmek küçük bir çocuğun içindeki en önemli ve kuvvetli dürtülerden biridir. Bu çalışmaları gerçekleştirirken çocuklar bir işlemin tamamlanması için gereken sırayı takip ederler ve detaylara da önem vermeyi öğrenirler. Sonuç olarak,bir aktiviteden diğerine geçmeden önce çocuklar çalışmalarını bitirip, kullandıkları materyalleri yerine koyarak iyi bir çalışma disiplinine sahip olurlar.
Duyular: Montessori Eğitiminde,duyularla ilgili yapılan etkinlikler çocuğun daha önce öğrendiklerini sınıflandırmasına, birbirinden ayırmasına ve aralarında bağlantı kurmasına yardımcı olur. Bu aşama bilinçli öğrenmenin başlangıcıdır. Matematik Dr.Montessori, bir çocuğun matematik malzemeleriyle erken yaşlarda çalışma yapması durumunda çocuğun matematiksel bir çok yeteneğini eğlenceli bir şekilde geliştireceğini gözlemlemiştir. Oysa ki,bu yeteneğin ileride sadece kağıt üzerinde öğretilmesi çocuk için çok eziyetli ve zor bir dönemdir. Dr.Montessori,saymaya ilgi duyan çocukların sayılara ve numaraladıkları nesnelere dokunmayı ve onları hareket ettirmeyi sevdiklerini izledikten sonra buna uygun materyaller hazırlamıştır.Çoçuklar bu materyalleri ayırarak, paylaşarak, sayarak ve mukayese ederek temel matematik işlemlerini kendi kendilerine gözlemler ve öğrenirler. Dil
Montessori Eğitiminde ,çocuklar harflerin isimlerini sırayla öğrenmeden önce harflerin sesletimlerini öğrenirler. Önce sesletimler öğretilir ,çünkü bunlar ileride okuyabilmeleri için gerekli olan kelimelerin sesleridir. Çocuklar bu sesletimleri, öğretmenin verdiği zımparalı harflere dokunarak öğrenirler ve bu da çocukların ilgisini çok çeker. Okuma eğitimi, çocuğun zımparalı harfleri kullanmasına yönelik ilgisinin artması ve gördüğü kelimelerin ne demek olduğunu sormaya başlaması ile başlar. Yazma çalışmaları veya harf kartlarını kullanarak kelime üretmek, Montessori Eğitiminde okuma eğitiminin alışkanlığını sağlar. Çocuklar gramer kurallarını oyunlarla öğrenir. Örneğin;isimler nesnelere verilen adlardır, sıfatlar isimleri tarif eder ve fiiller hareket bildiren kelimelerdir. Bu aktivite, çocuklar için çok eğlencelidir.
Coğrafya Yap -boz haritaları en popüler aktivitelerden biridir.Başlangıçta çocuk bu haritaları sadece yap-boz oyunu olarak kullanır. Aşamalı olarak ülkelerin isimleriyle beraber iklimleri ile ilgili bilgileri de öğrenirler. Çocuklar ayrıca ada, yarım ada, dağ gibi coğrafi şekilleri ve kavramları yap boz ile öğrenirler. Tarih Dr.Montessori tarih kavramanın zaman dilimlerinin kullanılarak verilmesini önerir. Zaman dilimleri rulo yapılmış uzun kağıtlardan yapılır ve sınıfta yere serilir. Tarihteki belirli olaylar belirtilerek işaretlenir. Tarih kavramını, çocuklara tanıtmak, çocukların kendi hayatları ile ilgili zaman dilimlerini belirtmeleri ile başlar ve ilk başa da çocukların bebeklik resmi koyulur
Kültür Çocuklar diğer ülkelerin gelenek,müzik,yemek,iklim,dil ve hayvanlarını keşfederek dünya ile ilgili bilgi sahibi olurlar.Bu da çoçukların diğer kişilere karşı bilinçli , anlayışlı ve toleranslı olmasını sağlar.Daha doğrusu dünyadaki tüm insanlara karşı sevgi sahibi olmasını sağlar.
Beslenme ve Pişirme Çocuklar sağlıklı bir vücut için gerekli olan dört ana besin grubunu öğrenirler. Yemek, pasta ve kurabiye yaparlar ve bu da en çok hoşlandıkları aktivitelerden biridir.
Resim - El işi 2 1/2 - 6 yaş grubu için sanat, eğlenceli bir şekilde kendisinin bir şeyler yaratmasıdır. Çocuk bir çok yolla hayallerini keşfetme özgürlüğüne sahip olur. Sanat etkinliğinin en önemli noktası da budur, ortaya çıkan eser değildir.
Müzik Çocuğun müziğe ilk yaklaşımı ritm ve çocuğun ritme verdiği doğal cevaptır. Grupla birlikte şarkı söylemek, Montessori zilleri ve ses tahtaları bu programın birer parçasıdır.
Bilim ve Doğa Fen etkinliğinde ,çocukta yaradılıştan gelen merak duygusu ve keşfetme, projeler ve deneylerle desteklenir ve geliştirilir. Bitki ve hayvan grupları düzenli bir şekilde çalışılarak çocukta onlara karşı sevgi ve takdir etme duygusu yaratılır. | |
|