Forumnefer'e hoş geldiniz.

Eğer üye iseniz lütfen giriş yapınız, henüz üye değilseniz ve forumdan tam olarak yararlanmak istiyorsanız bizim topluluğumuza katılabilirsiniz.
iyi Formlar dileriz.
Forumnefer'e hoş geldiniz.

Eğer üye iseniz lütfen giriş yapınız, henüz üye değilseniz ve forumdan tam olarak yararlanmak istiyorsanız bizim topluluğumuza katılabilirsiniz.
iyi Formlar dileriz.
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.



 
AnasayfaKapıLatest imagesKayıt OlGiriş yap

 

 TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler..

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
maviş
Yönetici
Yönetici
maviş



TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Empty
MesajKonu: TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler..   TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Empty19th Ocak 2010, 05:40


RE ANA AŞIT MAKAMLAR

RAST MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 4. derecedeki Rast perdesi, durağı 8. derecedeki Neva perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir. TarihteÜmmül Makamat (Makamların Anası) olarak adlandırılan bir makamdır.
Rast makamı en eski makamlardan biridir. Notası bu güne kadar gelen eserlerden Hoca Abdulkadir. Maragi (1360-1435) nin eserleri en eski eserlerdir. 13 Rest ederi bu güne kadar gelebilmiştir. Benli Hasan Ağa'nın (1607-1662) Peşrev ve ,Sazsemaileri en eski saz eserleridir.

AREL'e göre Rast Makamı
Rast makamı çıkıcıdır. Bir Rast beşlisinin tiz tarafına bir Rast dörtlüsü eklenerek elde edilir. Donanına Si için bir koma bemol, Fa içinde 4 koma diyez konur

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Rastrx6


HÜSEYNİ MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 9. derecedeki Hüseyni perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir.
Türk müziğinin en eski makamlarından biridir. En az 6 asırlıktır. Eskiden beri başka isimler altında var olduğu kesindir. Çünkü Geleneksel Türk Halk müziğinde çok kullanılmıştır.

AREL'e göre Hüseyni Makamı
Hüseyni makamı çıkıcıdır. Dizisi 5 IV şeklindedir. Yani Bir Hüseyni beşlisinin tiz tarafına bir Uşşakdörtlüsü eklenerek elde edilir. Donanıma Si için bir koma bemol, Fa için 4 koma diyez kon ur.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Huseyniff7

MUHAYYER MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 12. derecedeki Muhayyer perdesi, 2. güçlüsü 9. derecedeki Hüseyni perdesi olan ve durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir.

AREL'e Göre Muhayyer Makamı
Tiz duraktan başlar. Hüseyni Makamının inici şeklidir.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Muhayyernt5




TAHİR MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 12. derecedeki Muhayyer perdesi, 2. güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi olan ve durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Tahir Makamı
Neva Makamının inici şeklidir. Tahir yada Baba Tahir denmiştir.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Tahirrl2


GERDANİYE MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 11. derecedeki Gerdaniye perdesi, 2. güölüsü 8. derecedeki Neva perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Gerdaniye makamı
Rast ve Hüseyni makamlarının birbirine katılmasından oluşmuştur. İnicidir. Donanıma Sİ için koma bemolü ve FA için de 4 koma diyez konur.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Gerdaniyeuv1

NEVA MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Neva makamı
Neva makamı çıkıcıdır. Bir Uşşak dörtlüsünün tiz tarafına bir Rast beşlisi eklenerek elde edilir. Donanıma Hüseynide olduğu gibi Si için bir koma bemol, Fa için 4 koma diyez konur.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Nevafs9

YEGAH MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, 2. güçlüsü 5. derecedeki Dügah perdesi, durağı 1. derecedeki Yegah perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Yegah makamı
Neva makamı ile Yegahtaki Rast makamından oluşur ve inicidir. Notası yazılırken donanıma Neva makamın ın işaretleri konur. Yegah perdesindeki Rast makamına geçilince işaretler değiştirilir.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Yegahff2
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
maviş
Yönetici
Yönetici
maviş



TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Empty
MesajKonu: Geri: TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler..   TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Empty19th Ocak 2010, 05:42

MAHUR MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında 1. güçlüsü 11. derecedeki Gerdaniye perdesi, 2. güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi ve durağı 4. derecedeki Rast perdesi olan bir makamdır.

AREL'ê göre Mahur Makamı:
Çargah makamının Rast perdesi üzerindeki şeddidir. Rast perdesindeki Çargah beşlisine Neva perdesindeki Çargah dörtlüsünün eklenmesiyle oluşur.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Mahurfm5

SEGAH MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında 1. güçlüsü 6. derecedeki Segah perdesi, 2. güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi ve durağı 6. derecedeki Segah perdesi olan bir makamdır. Segah sesinde rahat kalabilmek amacıyla gelenekte LA# kullanılmıştır. Ama LA# kullanmak bir gereklilik değildir. Yani LA# kullanılmadanda pekalaSegah yapılabilir. Segah makamının bu gün notalandığı yer yanlıştır. Segah 3. yer anlamına gelmektedir. Yani Geleneksel notalama dikkate alındığında aşağıda FA# üzerinde notalanması gerekmektedir.

AREL'e göre Segah Makamı:
Segah beşlisinin tiz tarafına bir bir hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle doğmuştur. Çıkıcıdır. Güçlüsü Neva perdesidir.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Segahzs4

FERAHNAK MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında 1. güçlüsü 10. derecedeki Eviç perdesi, 2. güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi ve durağı 3. derecedeki Irak perdesi olan bir makamdır. DO# Aşıtın yedenidir. RE Ana aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Ferahnak Makamı:
Neva perdesindeki Rast beşlisinin, Segah perdesindeki Ferahnak beşlisinin, Dügah perdesindeki Rast beşlisinin, Irak perdesindeki Ferahnak beşlisinin birbirine karıştırılmasıyla oluşmuştur.İnicidir.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Ferahnakbb0

EVİÇ MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında 1. güçlüsü 10. derecedeki Eviç perdesi, 2. güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi ve durağı 3. derecedeki Irak perdesi olan bir makamdır. Ferahnak makamı ile aralarındaki tek fark Eviç makamında FA# de kalabilmek için yukarıda Mİ# kullanıyor olmasıdır. Başka hiçbir fark yoktur.Aşıttaki Mİ# Eviç perdesinde rahat kalabilmek amacıyla kullanılmış bir yedendir. DO# ise aşıtın yedenidir.Re Ana Aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Eviç Makamı:
Irak makamının inici şeklidir.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Eviccm5





KÜRDİLİ AŞIT MAKAMLARI

KÜRDİ MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Kürdi Makamı
Bir kürdi dörtlüsünün tiz tarafına Buselik beşlisi eklenerek elde edilir. Donanıma Si için 4 koma bemol konur.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Kurdins4


ACEMKÜRDİ MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 10. derecedeki Acem perdesi, 2. güçlüsü 7. derecedeki Çargah perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Acemkürdi Makamı
Acem makamı + Kürdi dörtlüsünden oluşmuştur.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Acemkurdiis2

ACEMAŞİRAN MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 10. derecedeki Acem perdesi, 2. güçlüsü 7. derecedeki Çargah perdesi, 3. güçlüsü 5. derecedeki Dügah perdesi, durağı 3. derecedeki Acemaşiran perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Acemaşiran Makamı
Çargah makamının Acemaşiran perdesindeki şeddidir.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Acemasiranzg8


MUHAYYERKÜRDİ MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 12. derecedeki Muhayyer perdesi, 2. güçlüsü 9. derecedeki Hüseyni perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Muhayyerkürdi Makamı
İki türlü Muhayyerkürdi vardır. Birincisi Muhayyer makamıyla Kürdi makamlarının birleşmesinden oluşur. İkincisi deMuhayyersünbüle ve Kürdi makamlarından oluşur.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Muhayyerkurdion4

FERAHFEZA MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 10. derecedeki Acem perdesi, 2. güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, durağı 1. derecedeki Yegah perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Ferahfeza Makamı
Acemaşiran perdesindeki Çargah makamı ile Yegah perdesindeki Buselik makamlarından oluşur. ve inicidir. Donanıma yalnız Sİ için 4 koma bemol konur.
TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Ferahfezagz5

SULTANİYEGAH MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 8. ve 9. derecelerdeki Neva ve Hüseyni perdeleri, 2. güçlüsü 5. derecedeki Dügah perdesi, durağı 1. derecedeki Yegah perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Sultaniyegah Makamı
Buselik makamının Yegah üzerindeki şeddidir.


TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Sultaniyegahsi9
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
maviş
Yönetici
Yönetici
maviş



TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Empty
MesajKonu: Geri: TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler..   TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Empty19th Ocak 2010, 05:45



HİCAZ AŞIT MAKAMLARI

HİCAZ MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 5. derecedeki Dügah perdesi, ikinci güçlüleri 8.ve 9. derecelerdeki Neva ve Hüseyni perdeleri, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Hicaz aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Hicaz Makamı
Hicaz makamı çıkıcıdır. Bir Hicaz beşlisinin tiz tarafına bir Rast dörtlüsü eklenerek yapılır. Donanıma Si için 4 koma bemol Fa ve Do için 4 koma diyez konur.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Hicazkl4

NİKRİZ MAKAMI
Nikriz makamı geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 4. derecedeki Rast perdesi, ikinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi olan ve durağı 4. derecedeki Rast perdesi olan makamdır.

AREL'e göre Nikriz Makamı
Nikriz beşlisinin tiz tarafına Nevada buselik dörtlüsünün yada Rast dörtlüsünün eklenmesiyle elde edilir.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Nikrizuq5


ZAVİL MAKAMI


Geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 11. derecedeki Gerdaniye perdesi, ikinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, durağı 4. derecedeki Rast perdesi olan makamdır.

AREL'e göre Zavil makamı
Sonuna doğru Nikriz geçkisi içeren bir Mahur makamından ibarettir

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Zavilgs8
HİCAZ AŞITI DİZİSİ
TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Hicazasitidt4


ŞEDARABAN MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, ikinci güçlüsü 5. derecedeki Dügah perdesi ve durağı 1. derecedeki Yegah perdesi olan makamdır.

AREL'e göre Şedaraban makamı
Hicaz makamının Yegah perdesi üzerindeki şeddidir.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Sedarabanmn5


NEVESER MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, durağı 4. derecedeki Rast perdesi olan makamdır.

AREL'e göre Neveser makamı
Nikriz beşlisinin tiz tarafına Nevada Hicaz dörtlüsü eklenerek elde edilir.[/size]

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Neveserpw0

Sayfa başına dön Aşağa gitmek
maviş
Yönetici
Yönetici
maviş



TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Empty
MesajKonu: Geri: TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler..   TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Empty19th Ocak 2010, 05:51

ÇARGAH MAKAMI


Çargah makamı, geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 7. derecedeki Çargah perdesi, ikinci güçlüsü 11. drecedeki Gerdaniye perdesi olan makamdır. Saba aşıtından elde edilir.

20.yy. başlarında H.SaadettinArel ve Suphi Ezgi bu makamı ana makam olarak kabul etmişlerdir. Batıdaki Do majöre uygun olsun diye. Oysa bütün sesleri naturel olan bu makam gelenekte kullanılan Çargah makamıyla uzaktan yakından ilgisi yoktur. Bu nedenle daha önce kullanılmamış, kullanılsa bile bu tarife göre yapılmış olan Çargah makamını Ana makam olarak kabul etmek yanlıştır. Gelenekte kullanılan Çargah Makamı yukarıdaki gibidir.

AREL'e Göre Çargah Makamı:
Çargah makamı çıkıcıdır. Dizisi 1+I şeklindedir. Yani bir çargah beşlisinin tiz tarafına bir Çardag dörtlüsü eklenmesiyle oluşmuştur. Donanıma hiçbir şey konmaz.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Cargaheh0

BESTENİGAR MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 7. derecedeki Çargah perdesi, ikinci güçlüsü 5. derecedeki Dügah perdesi ve durağı 3. derecedeki Irak perdesi olan makamdır.

AREL'e göre Bestenigar makamı
Saba makamı+ Irak dörtlüsündan oluşmuştur.


HİCAZKAR AŞIT MAKAMLARI

HİCAZKAR MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 11. derecedeki Gerdaniye perdesi, ikinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi olan ve durağı 4. derecedeki Rast perdesi olan makamdır.

AREL'e göre Hicazkar Makamı
Zirgülelihicaz makamının Rast perdesindeki şeddidir.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Hicazkarjc0

SUZİNAK MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi durağı 4. derecedeki Rast perdesi olan makamdır.

AREL'e göre Suzinak makamı
Rast beşlisinin tiz tarafına Hicaz dörtlüsü eklenmek suretiyle yapılmıştır. Birde Zirgüleli suzinak verdır. Bu da bildiğimiz Zirgülelihicazın Rast perdesi üzerindeki şeddidir.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Suzinakmk0

ŞEHNAZ AŞIT MAKAMLARI

ŞEHNAZ MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında 1. güçlüsü 12. derecedeki Muhayyer perdesi, 2. güçlüleri 8. ve 9. derecelerdeki Neva ve Hüseyni perdeleri ve durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan bir makamdır. Aşağıdaki SOL# sesi bir oktav yukarıda Muhayyerde kalmak için yeden olarak kullanılabilir. Sürekli kullanıldığında ise makamın etkisi değişir. Başka bir etki ortaya çıkar. Bu Şehnazbuselik değildir. Şehnazbuselikte; Şehnazbuselik kelimesi perde ismini ifade eder. Buradaki Şehnaz ise bir makamın adıdır. Şehnaz aşıtından elde edilir.

AREL'e göre Şehnaz Makamı:
Hüseyni perdesindeki Hümayun makamı dizisinin, Dügah perdesindeki Uzzal, Hicaz ve Hümayun dizilerinin birbirine katılmasıyla elde edilir.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Sehnazrv4


ZİRGÜLELİHİCAZ MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında 1. güçlüsü 5. derecedeki Dügah perdesi, 2. güçlüleri 8.ve 9. derecelerdeki Neva ve Hüseyni perdeleri olan ve durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Şehnaz aşıttan elde edilir.

AREL'e göre Zirgülelihicaz Makamı:
Hicaz beşlisinin tiz tarafına bir Hicaz dörtlüsü eklenerek elde edilir.

Sayfa başına dön Aşağa gitmek
maviş
Yönetici
Yönetici
maviş



TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Empty
MesajKonu: Geri: TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler..   TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Empty19th Ocak 2010, 05:52

HÜZZAM AŞIT MAKAMLARI

HÜZZAM MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında güçlüleri 6. derecedeki Segah ve 8. derecedeki Neva perdeleri olan ve Durağı Segah perdesi olan makamdır. Bazen 11. derecedeki Gerdaniye de 1. güçlü olabilir.

AREL'e göre Hüzzam Makamı
Hüzzam beşlisi + Hicaz dörtlüsü birleşiminden elde edilir.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Huzzamlu2


KARCIĞAR MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır.

AREL'e göre Karciğar makamı
Uşşak dörtlüsü + Nevada Hicaz beşlisinden oluşur

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Karcigarrp6


BAYATİARABAN MAKAMI
Geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 12. derecedeki Muhayyer perdesi, ikinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi ve Durağı beşinci derecedki Dügah perdesi olan makamdır.

AREL'e göre Bayatiaraban Makamı
Araban+ Bayati makamlarının birleşmesiyle oluşmuştur.

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. Bayatiarabanvn0
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler..
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» HALK OYUNLARIMIZ Genel Bilgiler...
» Türk Müziği Nazariyati..
» TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYAT-II
» Lâle Devrinde Türk Müziği - Türk Müziğinde Formlar ve Üsluplar
» Türk Halk Çalgıları hakkinda bilgiler

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
 :: THM-TSM-POP-ENSTRÜMANTAL VE DİĞER MÜZİK TANITIMLARI :: THM-TSM-POP-ENSTRÜMANTAL VE DİĞER MÜZİK TANITIMLARI :: TSM nazariyatı-
Buraya geçin: