|
|
| TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. | |
| | Yazar | Mesaj |
---|
maviş Yönetici
| Konu: TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. 19th Ocak 2010, 05:40 | |
| RE ANA AŞIT MAKAMLARRAST MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 4. derecedeki Rast perdesi, durağı 8. derecedeki Neva perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir. TarihteÜmmül Makamat (Makamların Anası) olarak adlandırılan bir makamdır. Rast makamı en eski makamlardan biridir. Notası bu güne kadar gelen eserlerden Hoca Abdulkadir. Maragi (1360-1435) nin eserleri en eski eserlerdir. 13 Rest ederi bu güne kadar gelebilmiştir. Benli Hasan Ağa'nın (1607-1662) Peşrev ve ,Sazsemaileri en eski saz eserleridir.
AREL'e göre Rast Makamı Rast makamı çıkıcıdır. Bir Rast beşlisinin tiz tarafına bir Rast dörtlüsü eklenerek elde edilir. Donanına Si için bir koma bemol, Fa içinde 4 koma diyez konur
HÜSEYNİ MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 9. derecedeki Hüseyni perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir. Türk müziğinin en eski makamlarından biridir. En az 6 asırlıktır. Eskiden beri başka isimler altında var olduğu kesindir. Çünkü Geleneksel Türk Halk müziğinde çok kullanılmıştır.
AREL'e göre Hüseyni Makamı Hüseyni makamı çıkıcıdır. Dizisi 5 IV şeklindedir. Yani Bir Hüseyni beşlisinin tiz tarafına bir Uşşakdörtlüsü eklenerek elde edilir. Donanıma Si için bir koma bemol, Fa için 4 koma diyez kon ur.
MUHAYYER MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 12. derecedeki Muhayyer perdesi, 2. güçlüsü 9. derecedeki Hüseyni perdesi olan ve durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir.
AREL'e Göre Muhayyer Makamı Tiz duraktan başlar. Hüseyni Makamının inici şeklidir.
TAHİR MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 12. derecedeki Muhayyer perdesi, 2. güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi olan ve durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir.
AREL'e göre Tahir Makamı Neva Makamının inici şeklidir. Tahir yada Baba Tahir denmiştir.
GERDANİYE MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 11. derecedeki Gerdaniye perdesi, 2. güölüsü 8. derecedeki Neva perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir.
AREL'e göre Gerdaniye makamı Rast ve Hüseyni makamlarının birbirine katılmasından oluşmuştur. İnicidir. Donanıma Sİ için koma bemolü ve FA için de 4 koma diyez konur.
NEVA MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir.
AREL'e göre Neva makamı Neva makamı çıkıcıdır. Bir Uşşak dörtlüsünün tiz tarafına bir Rast beşlisi eklenerek elde edilir. Donanıma Hüseynide olduğu gibi Si için bir koma bemol, Fa için 4 koma diyez konur.
YEGAH MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, 2. güçlüsü 5. derecedeki Dügah perdesi, durağı 1. derecedeki Yegah perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir.
AREL'e göre Yegah makamı Neva makamı ile Yegahtaki Rast makamından oluşur ve inicidir. Notası yazılırken donanıma Neva makamın ın işaretleri konur. Yegah perdesindeki Rast makamına geçilince işaretler değiştirilir.
| |
| | | maviş Yönetici
| Konu: Geri: TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. 19th Ocak 2010, 05:42 | |
| MAHUR MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında 1. güçlüsü 11. derecedeki Gerdaniye perdesi, 2. güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi ve durağı 4. derecedeki Rast perdesi olan bir makamdır.
AREL'ê göre Mahur Makamı: Çargah makamının Rast perdesi üzerindeki şeddidir. Rast perdesindeki Çargah beşlisine Neva perdesindeki Çargah dörtlüsünün eklenmesiyle oluşur.
SEGAH MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında 1. güçlüsü 6. derecedeki Segah perdesi, 2. güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi ve durağı 6. derecedeki Segah perdesi olan bir makamdır. Segah sesinde rahat kalabilmek amacıyla gelenekte LA# kullanılmıştır. Ama LA# kullanmak bir gereklilik değildir. Yani LA# kullanılmadanda pekalaSegah yapılabilir. Segah makamının bu gün notalandığı yer yanlıştır. Segah 3. yer anlamına gelmektedir. Yani Geleneksel notalama dikkate alındığında aşağıda FA# üzerinde notalanması gerekmektedir.
AREL'e göre Segah Makamı: Segah beşlisinin tiz tarafına bir bir hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle doğmuştur. Çıkıcıdır. Güçlüsü Neva perdesidir.
FERAHNAK MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında 1. güçlüsü 10. derecedeki Eviç perdesi, 2. güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi ve durağı 3. derecedeki Irak perdesi olan bir makamdır. DO# Aşıtın yedenidir. RE Ana aşıttan elde edilir.
AREL'e göre Ferahnak Makamı: Neva perdesindeki Rast beşlisinin, Segah perdesindeki Ferahnak beşlisinin, Dügah perdesindeki Rast beşlisinin, Irak perdesindeki Ferahnak beşlisinin birbirine karıştırılmasıyla oluşmuştur.İnicidir.
EVİÇ MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında 1. güçlüsü 10. derecedeki Eviç perdesi, 2. güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi ve durağı 3. derecedeki Irak perdesi olan bir makamdır. Ferahnak makamı ile aralarındaki tek fark Eviç makamında FA# de kalabilmek için yukarıda Mİ# kullanıyor olmasıdır. Başka hiçbir fark yoktur.Aşıttaki Mİ# Eviç perdesinde rahat kalabilmek amacıyla kullanılmış bir yedendir. DO# ise aşıtın yedenidir.Re Ana Aşıttan elde edilir.
AREL'e göre Eviç Makamı: Irak makamının inici şeklidir.
KÜRDİLİ AŞIT MAKAMLARI
KÜRDİ MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.
AREL'e göre Kürdi Makamı Bir kürdi dörtlüsünün tiz tarafına Buselik beşlisi eklenerek elde edilir. Donanıma Si için 4 koma bemol konur.
ACEMKÜRDİ MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 10. derecedeki Acem perdesi, 2. güçlüsü 7. derecedeki Çargah perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.
AREL'e göre Acemkürdi Makamı Acem makamı + Kürdi dörtlüsünden oluşmuştur.
ACEMAŞİRAN MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 10. derecedeki Acem perdesi, 2. güçlüsü 7. derecedeki Çargah perdesi, 3. güçlüsü 5. derecedeki Dügah perdesi, durağı 3. derecedeki Acemaşiran perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.
AREL'e göre Acemaşiran Makamı Çargah makamının Acemaşiran perdesindeki şeddidir.
MUHAYYERKÜRDİ MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 12. derecedeki Muhayyer perdesi, 2. güçlüsü 9. derecedeki Hüseyni perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.
AREL'e göre Muhayyerkürdi Makamı İki türlü Muhayyerkürdi vardır. Birincisi Muhayyer makamıyla Kürdi makamlarının birleşmesinden oluşur. İkincisi deMuhayyersünbüle ve Kürdi makamlarından oluşur.
FERAHFEZA MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 10. derecedeki Acem perdesi, 2. güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, durağı 1. derecedeki Yegah perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.
AREL'e göre Ferahfeza Makamı Acemaşiran perdesindeki Çargah makamı ile Yegah perdesindeki Buselik makamlarından oluşur. ve inicidir. Donanıma yalnız Sİ için 4 koma bemol konur. SULTANİYEGAH MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 8. ve 9. derecelerdeki Neva ve Hüseyni perdeleri, 2. güçlüsü 5. derecedeki Dügah perdesi, durağı 1. derecedeki Yegah perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.
AREL'e göre Sultaniyegah Makamı Buselik makamının Yegah üzerindeki şeddidir.
| |
| | | maviş Yönetici
| Konu: Geri: TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. 19th Ocak 2010, 05:45 | |
| | |
| | | maviş Yönetici
| Konu: Geri: TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. 19th Ocak 2010, 05:51 | |
| ÇARGAH MAKAMI
Çargah makamı, geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 7. derecedeki Çargah perdesi, ikinci güçlüsü 11. drecedeki Gerdaniye perdesi olan makamdır. Saba aşıtından elde edilir.
20.yy. başlarında H.SaadettinArel ve Suphi Ezgi bu makamı ana makam olarak kabul etmişlerdir. Batıdaki Do majöre uygun olsun diye. Oysa bütün sesleri naturel olan bu makam gelenekte kullanılan Çargah makamıyla uzaktan yakından ilgisi yoktur. Bu nedenle daha önce kullanılmamış, kullanılsa bile bu tarife göre yapılmış olan Çargah makamını Ana makam olarak kabul etmek yanlıştır. Gelenekte kullanılan Çargah Makamı yukarıdaki gibidir.
AREL'e Göre Çargah Makamı: Çargah makamı çıkıcıdır. Dizisi 1+I şeklindedir. Yani bir çargah beşlisinin tiz tarafına bir Çardag dörtlüsü eklenmesiyle oluşmuştur. Donanıma hiçbir şey konmaz.
BESTENİGAR MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 7. derecedeki Çargah perdesi, ikinci güçlüsü 5. derecedeki Dügah perdesi ve durağı 3. derecedeki Irak perdesi olan makamdır.
AREL'e göre Bestenigar makamı Saba makamı+ Irak dörtlüsündan oluşmuştur.
HİCAZKAR AŞIT MAKAMLARI
HİCAZKAR MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 11. derecedeki Gerdaniye perdesi, ikinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi olan ve durağı 4. derecedeki Rast perdesi olan makamdır.
AREL'e göre Hicazkar Makamı Zirgülelihicaz makamının Rast perdesindeki şeddidir.
SUZİNAK MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi durağı 4. derecedeki Rast perdesi olan makamdır.
AREL'e göre Suzinak makamı Rast beşlisinin tiz tarafına Hicaz dörtlüsü eklenmek suretiyle yapılmıştır. Birde Zirgüleli suzinak verdır. Bu da bildiğimiz Zirgülelihicazın Rast perdesi üzerindeki şeddidir.
ŞEHNAZ AŞIT MAKAMLARI
ŞEHNAZ MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında 1. güçlüsü 12. derecedeki Muhayyer perdesi, 2. güçlüleri 8. ve 9. derecelerdeki Neva ve Hüseyni perdeleri ve durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan bir makamdır. Aşağıdaki SOL# sesi bir oktav yukarıda Muhayyerde kalmak için yeden olarak kullanılabilir. Sürekli kullanıldığında ise makamın etkisi değişir. Başka bir etki ortaya çıkar. Bu Şehnazbuselik değildir. Şehnazbuselikte; Şehnazbuselik kelimesi perde ismini ifade eder. Buradaki Şehnaz ise bir makamın adıdır. Şehnaz aşıtından elde edilir.
AREL'e göre Şehnaz Makamı: Hüseyni perdesindeki Hümayun makamı dizisinin, Dügah perdesindeki Uzzal, Hicaz ve Hümayun dizilerinin birbirine katılmasıyla elde edilir.
ZİRGÜLELİHİCAZ MAKAMI Geleneksel notalama dikkate alındığında 1. güçlüsü 5. derecedeki Dügah perdesi, 2. güçlüleri 8.ve 9. derecelerdeki Neva ve Hüseyni perdeleri olan ve durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Şehnaz aşıttan elde edilir.
AREL'e göre Zirgülelihicaz Makamı: Hicaz beşlisinin tiz tarafına bir Hicaz dörtlüsü eklenerek elde edilir.
| |
| | | maviş Yönetici
| Konu: Geri: TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. 19th Ocak 2010, 05:52 | |
| | |
| | | | TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI Genel Bilgiler.. | |
|
Similar topics | |
|
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| |
| |
|